perjantai 3. helmikuuta 2012

Laventeli

Bonjour a tout le monde!
Nu är hösten här och praktiken är över för i år. Min praktik i Paris blev längre än planerat och mycket lärorikt både inom turism, kultur, människor och nya upplevelser. Det sir ut att de kommer att bli framtiden för mig att stanna i Frankrike, hoppas jag.

Praktiken började på våren i "Institut Finlandais", där jag var 2 månader och arbetade med turism för Franska turister som ville resta till Finland.

Efter den första praktiken fick jag veta att det är möjligt för mig också att göra min andra praktik i PAris. Så jag började leta efter.. och jag letade och letade.. och ännu letade... jag översatt min cv på franska med hjälp av min privata lärare Francine.
Efter vi hade översät min cv skickade jag den till över 20 st hotell runt i Paris och gick också personligen och besöka dessa hotell och frågade efter praktikplats, men nej, hittade inte.

Efter en vecka fick jag veta om en finsk incoming resebyrå som finns i Paris, "Laventeli". Jag tog genast kontakt till dem och arrangerade en randez-vous med direktören, Sanna Meskanen.
Jag hade arbetsintervjuet direkt nästa dag (Frankrikets nationaldag 14 Juli). Direkt efter arbetsintervjuet fick jag svaret jag hade väntat på, "Otamme sinut ilomielin harjoittelemaan!"

Jag började praktiken direkt efter min en veckas visit till Finland (efter att varit i Frankrike 3 mån i sträck). Under praktiktiden fick jag vara med om följande uppgifter: besöka hotell, skriva hotellbeskrivningar, guidning, cocktailparty, offert och ta reda på om möjliga aktiviteter i hela Frankriket.
Jag fick också komma på med egna idéer åt dem, som t.ex. hotell, restauranger, aktiviteter i hela Frankriket vilka var potentiella alternativ åt kunderna.

Företaget bjuder resor åt företag och grupper, hela Frankriket fungerar som resemål, PAris och Nice som nummer 1 destinationer. Alla resor är "skräddarsydda" på eget sätt, dvs. slott-, vingård-, ostgård-, parfymeribesök, helt enkelt allt man kan tänka sig. Men målet är att bjuda på nånting unikt som man kommer att komma ihåg resten av livet. Det har vi också lyckats med, feedbacken har varit oftast mycket positivt.

Under praktiken var vi 3 stycken praktikanter. Annors arbetade det 5 st anstäld personal. De kom från Norge, Danmark och resten var från Finland.

De sista arbetsdagen fick jag höra att de vill ha mig dig på nytt och arbeta, de tycks ha varit mycket nöjda med det jag gjorde och av min instatts. Kanske nästa vår åker jag dit på praktik.

Hoppas nu altting går som planerat...

Syns igen på våren.

/Henrik

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti