sunnuntai 22. toukokuuta 2011

Sjätte veckan på Holiday Inn i Krakow, Polen -- Dennis

16.05.2011 Måndag

Idag var det min första dag på Receptionen. Fick arbeta mellan 9-17 i kostym och slips.
Fick lära mig lite om dator programet de andvänder för att boka in gästerna. Programet är lite gammalt, från 1987.
Fick lära mig hur man förberede nycklarna (kort) för rummen.
Fick svara i telefonen, ringa efter taxi och skicka samtal vidare till olika delar av hotellet.
Lagrade gästers bagage för en senare period, specifik åt en grupp från Oxford University.
Lärde mig hur man ska organisera paprena som kvitton räkningarna mm.
Det är ett mycket interesant känsla att vara en del av den första intrycket gästerna far av hotellet.


17.05.2011 Tisdag

Idag var det inte specielt mycket att göra, hotellet må ha varit helt fullt men inte många nya gäster som kom eller checkade ut. Förberede nycklar, svarade telefonen och organiserade papper.
Fick lägga blankett  i kuver som kunder kan fylla i och ge sina åsikter om hotellet. Gick genaom ca 1000 st genom dagen.


18.05.2011 Onsdag

Idag  ca 90% av dagen spenderade jag med blanketter och kuveren. Fick gå genom ca 4000 styckna. Resten av dagen som vanligt fixade jag nycklar och svarade i telefon.
Fick registrera min första räkning från en gästs minibar.
Möte med Hotell Direktören, ,Yossi Wircer, om att boka  en interview med honom, ska ha det imorgon klockan 14.


19.05.2011 Torsdag

Idag var det som en vanlig dag fick arbeta mera med kunderna, svarade på många telefoner och fick hjälpa med en kund från Norge som hade problem med engelska. Hade min interview med direktören. Interview var mycket interesant och gav mig stor inblick inom industin. Interview varade ca. 30 minuter, den var inspelad på band, på engelska så jag måste översätta den och skriva ner det.



20.05.2011 Fredag

Idag var det en jobbig dag kändes mycket lång med alla olika konferens gäster som sprang runt hotellet. Hela hotellet var fulbokat med gäster som checkade in och ut hela tiden.
Under dagen fanns det en grupp av gäster som kom, 9 st. totalt men det skulle ha varit 10 stycken. Ena gästen ville ha en rabatt på rummet pga. att en kom inte och en persion skulle behöva betala mer för rummet. Hotellet hade redan sänkt priset till en single Twin rums pris som var 20zl mindre. Under dagen kostade ett rum 750zl per natt med tanke på att gästerna hade bokat genom en agent i England med rum för 550zl. Kunderna ville ha större rabat men vi kunde inte ge det. De ville tala med direktörskan. Hon förkalrade till kunden att de redan hade en stor rabatt pga att de reserverade genom en agent. Kunderna var misnöjda men man kan inte ta bort halva priset på ett rum för 2 medans en persion tar hela rummet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti