perjantai 6. toukokuuta 2011

Tredje och Fjärde veckan på Holiday Inn i Krakow, Polen -- Dennis


Extra lång arbetes vecka...



26.04.2011 Tisdag

Idag var det min första dag på restaurangs avdelningen.
Min uppdrag var att arbeta som en kypare vid frukost Buffé.
Intressanta gäster med judisk bakgrund börjar att fylla hotellet, de flesta pratar Engelska. Har lärt mig att man måste vara förbered för allt. T.ex. under dagen var det en kund som rapade som om han skulle vara själv , man blev överraskad men låstades som om ingenting hände.
Efter frukosten fick vi städa och förbereda för middagen,  jag dammsög och torkade golven.
I baren finns det  en mycket snabb diskmaskin som diskar all disk strax över 2minuter. Igen fick man rensa bestick, satt en extra timme med hopp att man skulle hinna med allt och att inte behöva göra det imorgon också.
 










27.04.2011 Onsdag

Idag var dagen näst intill identisk till igår. Serverade ägg till en kund personligt. Vanligt vis tar kunder mat vid buffé. Mitt jobb är att se om kund vill ha kaffe eller te och städa undan och förbereda bord till nästa kund.
Städning igen och bara gafflar kvar. Inte många och fick bort alla.


28.04.2011 Torsdag

Idag var det en snabb dag,  tiden gick fort och fick sluta lite tidigare.

Märkt att sektioner av köket är avdelat med aluminium folie, medarbetare säger att det är att allt skall vara "Kosher" för judarna.
Flera Ortodoxa Judiska kokar arbetade i köket idag. Som vanligt log och agerade som inget nytt har hänt. Men har aldrig sett sådana Judar förutom på TV. Intressant.
















29.04.2011 Fredag

Alldeles för lång dag, ålade  sig fram och jag är så trött.
Märkte att "Kosher" delarna av restaurang är markerade med tejp med skriften ”Under the supervision of Rabbi Eliezer Gurary”
Judiska gästerna innebar att det  bli mer jobb än nödvändigt. (Kollegernas tycke och min egen)
Men med tanke på att hotellet blir fullt mellan Fredag-Måndag är det bra för Hotellets ekonomi.
Bara frukost: 50zl/person, 300 gäster under  4dagar  blir 15000zl/dag.  Totalt för bara frukost 60 000zl
(50zl=12.60Euro) (15000zl=3780Euro) (60000zl=15110Euro)
Inte undra att hotellet kommer att ta emot dem alla och gå extra steg att hålla dem nöjda.


30.04.2011 Lördag
Vanlig dag idag. Arbetade vid Frukost. Förbereda för lunch (bara tillgängligt vid beställning)
Putsade ”Kosher” besticken att de fick skina.
Förberedde bord. Tog ut soppor. Tvätt. Lugn dag.


1.05.2011 Söndag

Idag var exakt som igår, allvarligt talat ingen skillnad alls.


2.05.2011 Måndag                      

Idag var en väldigt jobbig dag. Vanligtvis finns det 150-200 gäster till frukosten mellan 6:30-10:00. Idag var det ca 350 gäster mellan 8:00-11:00
Fanns inte tid att ta en rast under hela frukosten man behövde nästan springa att hinna med,
men man kunde inte dock helt hinna med ändå.
Ska vara en stor "Kosher" måltid på kvällen, fick flytta bord och stolar att hela 300 personer ska få plats samtidigt.
Många bestick att putsa.
Fick 5zl dricks idag. (kunden sa att jag har gjort bra ifrån mig vid frukosten)

3.05.2011 Tisdag

Väldigt slö dag, de flesta judar har lämnat hotellet men ett fåtal sitter kvar.
Vanlig frukost men med ca 70 personer bara.
Sista halvtimmen kom ingen till restaurangen så vi städade bort alla sidobord och lämnade bara 3st vid buffén.
Började att flytta tillbaka alla bord och stolar till sina platser efter Judarnas besök. Fanns under dagen en biskop som ville välsigna alla som dricks, när han kom till mig sa jag bara:
”Sorry father but I am not a man of religion” Han tittade på mig som om jag vore Djävulens unge, biskopar är för känsliga när det gäller religion.


4.04.2011 Onsdag

Idag var det en tung dag. Inte för att det fanns många kunder. Idag skulle det vara en VIP middag och allt efter judarna behövde vara på sin plats. Många bord fick bäras bort, väldigt många stolar skulle tillbaka i förrådet och till konferens rummen. Släpade en otrolig mängd saker idag. Har mycket ont i axlarna nu men jag har nu 4 dagars helg.
Att arbeta 9 dagar sträck är mycket jobbigt men helgen efter det är värt denna slit.
Vila dags. Jag tror att jag förtjänar de...


Info:
Från den 30 april deltar Judar från hela världen i det årliga "The March of the Living" som firar minnet  av Holocaust och likvidationen  av Krakows judar från Krakow. De vandrar igenom Plac Nowy under gamla staden: detta var centrum för det judiska ghettot sedan början 19th century från Krakow. Där nazisterna tvingade judarna att arbeta som slavar under 1942-1945 innan de fördes bort till Auschwitz för förintelse, sextio kilometer väster om Krakow.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti