sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Sjunde veckan på Holiday Inn i Krakow, Polen -- Dennis

23.05.2011 Måndag

Idag har man märkt att kolleger på receptioner beter sig aggressiv mot varandra. Jag tror att på grund av att jobbet kräver att man måste vara trevlig och glattsynt mot gästerna, även om de är mycket jobbiga och man har haft en dålig dag, de tar ut sin aggression på kollegerna. Detta är en sak jag har svart att förstå.
Under dagen fick jag skriva till information på frukost kupongen att priset gällde per person och per frukost. Annars var det vanlig dag med vanliga sysslor på reception.


24.05.2011 Tisdag

Idag var hotellet hel fullt till och med överbokat, och hela dagen har det varit telefon samtal från potentiella gäster som vill boka rum. Enklaste saken att göra är att skicka samtalet vidare till reservation avdelningen.
Några gäster kan vara mycket ouppmärksamma. En gäst märkte inte att det finns en stor skylt bredvid parkeringen som påpekar att det är betald parkering, när man dagen efter gav honom räkningen för rummet och parkeringen, började han klaga att han var inte informerad om att det kostade att parkera.
Vi informerade gästen om att det finns en skylt med denna information, gästen kommenterade om att han hade haft den information da skulle han hellre parkerat på gatan.
Vi informerade att hela centrala delen av staden har enbart betalda parkeringar, och en del av dem mycket dyrare än hotellets parkering. Gästen var mycket arg men betalade sin räkning. Parkering möjligheter i Krakow ar få och mycket dyra for Polska förhållande, priset for att parkera bil i ett dygn på Holiday Inn är 70 PLN vilken motsvarar ca 18 EURO. Till exempel en cheese burger på McDonald kostar ca 1 EURO


25.05.2011 Onsdag

Idag hade jag varit överraskad med den mest ovanlig förfrågan, alla fall för mig var det ovanlig. En person som ringde och ville boka plats för 150 personer. Som med alla anda sådana samtal kopplade jag den vidare till reservations avdelning.
Jag måste nämna att mina medarbetare är förvånade att jag är att utlänning som gör sin praktik på hotellet. Det är någonting som är svårt att förstå med tanke att direktören kommer från Israel.
Ibland är hotellet överbokat så jag undrade vad kommer att hända om alla gäster dyker upp.
Fick reda på att det aldrig har tidigare hänt för det kommer alltid en del av avbokningar och om det skulle hända att alla bokade och överbokade gäster skulle dyka upp, har hotellet 16 rum som är alltid reserverade för ”last minute” bokningar från reseagenturer.
Med detta system kan hotellet minska antal oanvända rum.


 Sjuk, så jag missar ett par dagar på jobbet...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti