tiistai 11. lokakuuta 2011

Praktiken i Norge

Hej
Jag är lite sen med mitt bloggande tyvärr men detta har berot på en hel del olika saker vilket jag inte orkar ens börja gå in på :).

Jag är Thomas och jag gjorde min praktik i Norge, närmarebestämt i Andenes vilket ligger vid Norges kust ca 300km ovanför polcirkeln.

Jag arbetade som receptionist på valsafari. Det hela började med att jag på resemässan i Helsingfors träffade dessa kontakter och via e-mail bestämde vi senara att jag skulle komma och arbeta till Norge.
 Jag arbetade då i receptionen och i souvenirbutiken som var ansluten med receptionsdisken. En normal dag såg ut som följande:

kl. 08.00-08.30
Låsa upp valcentret, stänga av larmet, slå på belysningen, öppna ett tiotal dörrar runtom, ta ned kassorna till butiken och receptionen, kontrollräkna kassorna, slå på telefon, ringa kapten och kolla vädret, öppna huvudingång. Redan nu väntade ett tjugotal gäster på att få checka in till båtarna.

kl 08.30-
Började med incheckning om vädret tillät, sälja i butiken, reda upp i butiken efter gästerna, fylla på varor,
nästa incheckning osv. Tog emot väldigt mycket bokningar via telefon och email, mejlade även ett tiotal turistinformationer dagligen om båtavgångar och twittrade dagligen. Fungerade själv som turistinformation ett tag.

Vid stängning samma procedur som öppning förutom att kassauppgör och avstämmning av kortterminaler till sist vilket kundeta tid om de inte överänsstämde.

Norge är väldigt fint Andenes är fint även om det är litet. Jag har trivits väldigt bra.

 Här är några bilder från Andenes




En av de första dagarna på valsafari receptionen.


 Valsafaribåten Reine
Ute på kvällstur med Reine/ En Kaskelott som dyker.
En Kaskelott njuter av solnedgången

Månsken över Andenes

Hungrig lundefågel på flykt.
Fyren alldeles belägen vid valcentret.

Utsikt uppifrån fyren


En död Kaskelott. Våra forskare tog provbitar av fettvävnaden

Bild på Valcentret en stilla kväll.


Fjällvandring till Måtinden






Thomas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti