lauantai 8. lokakuuta 2011

Slut på praktiken

Och så var det slut på praktiken i Radisson Blu i Esbo. Det har varit ett stort nöije att vara där och fått lära sig hur ett hotel fungerar, även om jag var för det mesta i receptionen.

Jag skulle kunna förklara Radisson Blu hotel Espoo kort till en början. Deras största kundgrupp är jobb-relaterade resenärer, vilket också ger största priset och mest kunder under vardagarna. Dessa resenärer är ofta på besök i närliggande stora företag som Fortum, Nokia, Aalto yliopisto och andra stora företag runt Otnäs. Under veckosluten kommer det resenärer från ryssland och sverige för att spendera ett ledigt veckoslut i stadsmiljö.

Fakta om hotellet som byggnad:
Hotellet har fem våningar med över 200 rum, tre bastun, swimming pool, restaurang,, uteterass både vid privata bastun och restaurangen, två konferens utrymmen. Rummen finns i fyra olika slag, standard, standard med extra säng, superior, (junior) svit.

Kundbetjäningen har nog varit intressant vid receptionen. Det är inte alltid som kunden förstår finska, svenska eller även engelska, så det kan bli till improviserat tecken språk eller sen försöka på något annat sätt få fram informationen, men aldrig ge upp och bara skicka kunden iväg på egna vägar. Utländska kunder var det ganska populärt om, de flesta förstod engelska men då de inte förstod var det bra att vissa av personalen kunde tyska samt ryska.

Kundbetjäningen var inte bara vid incheckning och utcheckning, utan som receptionist var vi också som info-punkt för våra kunder. De kunde komma och fråga vad som helst av oss, t.ex. vilken buss de ska ta för att komma till jobbet nästa morgon, om vi vet var närmaste apoteket finns, hur internet fungerar på datorer m.m. Vi har också One-Touch-Service på alla telefoner i rummen, vilket ringer receptionen och då kan de även ställa vad som helst för frågor och beställningar.

Om själva receptions "operativ systemet" Opera så trodde jag att det skulle vara mycket invecklat och svårt att lära sig, men till sist och slut lärde jag mig bas kunskaperna ganska snabbt och fick direkt börja göra incheckningar och utcheckningar. På de sista dagarna ville jag få mera information om receptionisternas uppgifter för att hjälpa mig i framtiden. Fick även vara med om att gå bak i historien och ta en titt på Fidelio (Operas gamla version), och det underliga var att det var snabbare att använda än det nya systemet...

Men nu är praktiken slut och det är dags att fortsätta med skolgången. Det kommer och bli roligt att se hela klassen efter ett halftårs paus!



Och helt andra saker:
Bloggen kommer bli uppdaterad lite. Jag försöker få både utsäendet uppdaterat men även lite bättre marknadsförings trick. Dessa uppdateringar sker först då jag kommer till skolan dock, för där har jag materialet och programmen jag behöver för att jobba!
Om ni läsare har några föreslag kan ni alttid skicka in dem här.

Hälsningar,

Ted

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti